Ziua 3 in Roma am dedicat-o
tururilor "la pas", adica ne-am rezervat inca de acasa (contra
uimitoarei sumei de 72 eur de persoana) tur ghidat de Vatican (dimineata) si
Colosseum plus Foro Romano (dupa amiaza). De la Vatican la Colosseum ne
interesa cum ajungem asa ca am descoperit ca doua ore sunt cam putin pentru a
ajunge cu transportul in comun dintr-o parte in cealalta... mai bine o luam pe
jos ca ajungeam mai repede in mod sigur... doar ca ne-a fost teama sa nu ne
ratacim. Turul l-am rezervat de pe getyourguide.com. Cum l-am ales... ieftin si
sa cuprinda cat mai mult. Dupa ce l-am facut... nu stiu alte tururi cum erau,
dar asta mi se pare ca a sarit destul de multe puncte interesante si ca putea
fi mai complex.
Turul de Vatican a inceput la ora
9 dimineata din fata agentiei la care platisem biletele turului (Enjoy Rome). Prea de
dimineata pentru noi care in seara anterioara haiducisem pana la 3 dimineata.
In agentie aglomeratie mare...
turisti vin, turisti pleaca, ghizii se invart ca titirezii, fetele de la receptie
abia mai fac fata. Stam la o coada de aproape 30 de persoane ca sa aflam ca nu
se inregistreaza inca turul de limba engleza (macar ne-au zis-o dragut, zambind...
nu ca cel de la turul din ziua anterioara).
Intr-un final am fost
inregistrati. Ni s-au dat niste stickere pe care sa le aplicam pe imbracaminte
si statia de receptie pentru a auzi ce spune ghidul. Am fost instruiti cum si
pe ce canal sa o fixam. O astfel de statie ar fi fost foarte utila si in prima zi cand
am mers pe bicicleta cam 3-4 ore. Bine,
era buna, cu conditia sa se si auda... nu ca cea de la turul de Vatican sau mai
rau ca cea de la Colosseum care nu aveau un sunet prea clar si abia daca
intelegeam ce zic ghizii. Mai degraba auzeam explicatiile live ale celor de
langa noi decat sa deslusim ce ne povestea ghidul prin statie.
Si am pornit. Pe sosea pana la
intrarea principala a Vaticanului. O aglomeratieeee... complet bulversanta. La
intrarea in Vatican o coada imensa. Cica turul nostru era cu "skip the
line"... care skip ca toti cei de la coada erau asa... adica era deja
coada la "scapa de coada". Odata intrati in Vatican am trecut prin
filtre exact ca la vama sau in aeroport. Mai prost era ca aici coada era mult
mai mare decat la vama sau la aeroport.
Pana sa ajung acasa si sa vizionez un anume filmulet...
nu am constientizat ca eu, in Vatican, chiar am trecut granita! La intrare...
ca la iesire nu a interesat pe nimeni 😊 Pentru mine a fost o senzatie tare ciudata sa trec intr-o
"tara" care e de fapt un cartier dintr-un oras si in care de fapt nu
se schimba nici limba, nici moneda... nimic in afara de legi... iar alea nu
sunt prea vizibile ca sa iti dai seama ca esti in alta tara.
Buun, dupa o asteptare destul de
lunga am reusit sa trecem granita in Vatican. De aici a inceput nebunia. Prima
oprire a fost pentru toaleta (!) si impartirea biletelor (in caz ca suntem intrebati de sanatate) si
s-a facut in holul tarii Vatican langa o statuie moderna care... reprezenta ea
ceva subtil... nu am retinut ce, dar macar ne-am pozat langa.
Urmatoarea oprire a fost pe
terasa de langa gradini. Ghida ne-a povestit despre istoria si arhitectura
Vaticanului, ne-a zis cate ceva si despre biserica Sf Petru careia din locul in
care ne-am oprit ii vedeam turla. Am mai schimbat pozitia, ne-am oprit in fata
Pinacotecii Vaticanului pentru a povesti despre capela Sixtina... pe poze... ca
inauntru cica ghidul nu avea voie sa intre asa ca eram de capul nostru.
Dupa ce ne-a fost explicata teoria conform
careia Michelangello s-ar fi pictat printre sfinti si ca de fapt, simbolistica
tavanului realizat intr-o tehnica desavarsita, nu e una ecumenica ne-am intors
in muzeele Vaticanului. Ne-am oprit la nus' ce vitrina sa admiram obiecte
apartinand papei... adica tot felul de maruntisuri fotbalistice... subliniind
latura umana a suveranului pontif (de parca am fi avut indoieli ca ar fi om !). Am continuat in Cortile della
Pigna care e o curte mai mica separata de marea curte interioara a muzeelor de
Bracio Nuovo a unui muzeu. Aici am vazut conul de 4 metri si cei doi pauni ce-l
strajuiesc. Din pacate piateta rotunda
din spatele lui era in renovare si acoperita cu folii din plastic asta scazand
drastic impactul vizual al conului. Bun, povestea conului... simpla: sculptura
reciclata din baile lui Agrippa. Tot in curticica asta am trecut in fuga si pe
langa Sfera con Sfera, o alta sculptura de vreo
4 metri diametru (de data asta) care cica ar simboliza lumea
crestinismului ce inconjoara Pamantul. Asa o fi...
Din Cortile della Pigna am intrat
in Museo Chiaramonti unde ni s-a punctat sala statuilor in principal. Apoi am
facut o curba, am trecut pe langa o fereastra cu belvedere si am iesit in
Cortile Octagonale.
Sub soarele deja arzator al Romei
am admirat in trecere rapida cateva statui celebre si am intrat in Museo Pio
Clementino. Am sarit Museo Gregoriano Egizio... cred... fiindca nu am nici o
poza de acolo.
Museo Pio Clementino l-am trecut
rapid, chinuindu-ne sa supravietuim suvoiului de turisti, straduindu-ne sa nu
ne pierdem de grup si incercand sa identificam salile prin care treceam sau
obiectele de arta despre care ni se povestea in casca. Greu... foarte greu...
Incercam sa ne dam seama ce
vizitam in Sala Animalelor, plina de sculpturi identic naturale ale unei mari
varietati de animale domestice sau salbatice, Sala Muzelor si apoi Sala Rotonda
ce imita cupola Pantheonului avand in mijoc si o fantana.
Urmeaza o sala cu doua sarcofage din marmura rosie... unu cica ar fi al mamei imparatului Constantin cel Mare... celalat nu stiu.
Urmeaza o sala cu doua sarcofage din marmura rosie... unu cica ar fi al mamei imparatului Constantin cel Mare... celalat nu stiu.
Schimbam muzeul. Trecem prin Sala
Candelabrelor sarind Museo Gregoriano Etrusco. In Sala Candelabrelor ne oprim (impropriu
zis... mai degraba ne straduim sa ne tinem echilibrul in miscarea continua a
turistilor) in dreptul unei statui... pline de oua. Reprezentarea in piatra a
unei zeite a fertilitatii, legenda spune ca cine se ruga la ea se umplea de
copii... m-am multumit doar sa o pozez ca pe o curiozitate.
Tot in Galleria dei Candelabri
admiram un mozaic cu simbolistica crestina profunda (nu am notat-o), o reclama
la un restaurant roman si o scoica alaturi de multe vase si statui mestesugite
atent.
Galeria delle Arazzi e o
insiruire de "covoare murale" cu tema religioasa, care trebuie sa
recunosc ca mi-au atras atentia prin migala cu care au fost realizate, cu
detalii demne de o macheta computerizata, la dimensiuni de aproape doi metri
jumate pe doi metri jumate... sau chiar mai mult. Iesim din galeria
tesaturilor si traversam Galleria delle Carte Geografiche unde nu am retinut
decat harta Romei antice, Aureliene.
Sarim cu gratie peste Stanze di
Raffaello, Appartament Borgia si Colezzione Arte Contemporanea pentru a ajuge
direct in Capela Sixtina.
In capela Sixtina, nu ai voie sa
vorbesti (dar e un zumzet general acolo), nu ai voie sa fotografiezi (dar eu
cred ca am fost singura maimuta care nu a facut poze) si daca vrei sa admiri
tavanul te asezi in mijloc, daca vrei sa te deplasezi, o iei pe margini. Bietii
angajati striga la fiecare cateva minute "Silenzio!" sau "No
foto"... dar fac laringita degeaba. Nimeni nu mai tine cont de ei. O
inghesuiala de nedescris caracterizeaza Capela Sixtina asa ca nu am stat prea
mult in ea fiindca pentru un obiectiv turistic atat de mediatizat sigur gasesc
toate informatiile pe internet si poze mult mai faine decat as fi putut face eu
in harmalaia si agitatia aceea... si pe furis... chiar nu avea rost!
Din Sistine Chapel am iesit in
dreapta, pe cica iesirea pentru grupuri, unde ne-am intalnit cu ghida.
Holul capelei ne-a scos intr-un
fel de curte interioara, pe niste scari ciudate si ne-a condus catre Basilica
San Pietro. Aici se incheia turul nostru ghidat. Ni s-a aratat altarul, ni s-au
punctat cateva elemente arhitecturale si in dreptul Pieta a lui Michellangello
am predat statiile si am dat bacsisul de rigoare (20 de euro de cuplu ...
minim, se stieee!). De aici suntem pe barba noastra.
Ne invartim un pic in bazilica,
ne pierdusem deja de prietenii nostrii si mai eram si in intarziere pentru
turul de Colosseum asa ca am traversat in tromba piata Sf Petru oprindu-ne doar
pentru o poza, hai doua, cu coloanele si obeliscul din piata.
Turul muzeelor Vaticanului, daca
l-am fi facut pe cont propriu sau poate in alt tip de tur ghidat ar fi trebuit
sa mai contina si Pinacoteca, Museo Pio Cristiano, Museo Gregoriano Profano,
Padiglione delle Carrozze, Museo Missionario Etnologico, Museo Filatelico e
Numismatico si niscai pizzerii sau toalete la alegerea noastra. 😋
Dupa o orientare destul de
greoaie reusim sa gasim statia de autobuz pentru a ajunge la Colosseum.
Cum stateam cu spatele la
obelisc, am iesit din piata prin stanga, pe langa centrul de informatii
turistice si am trecut pe sub o arcada in dreapta. De aici pe Via di Porta
Angelica tot inaite pana in Piazza
del Risorgimento. In piata, care e o mare
imbarligatura de zone carosabile, am tinut usor dreapta pe langa un barulet
aproape cilindric, o cascarabeta poligonala unde cafeaua scurta era 1 euro si apa 2,5 euro. In fata barului, cu spatele la
directia din care venisem se gasea statia pentru Colosseum. Autobuzul luat de
noi nu ne-a dus fix in fata Colosseum ci ne-a lasat undeva in spate asa ca am
mai mers ceva pe jos pana am ajuns la poarta de intrare unde trebuia sa ne
intalnim cu celalalt ghid si grup pentru a vizita Colosseum si Foro Romano. In
statie la Vatican am asteptat pret de 40 de minute sa vina autobuzul
corespunzator, iar transportul in comun ne-a mai rotit prin Roma pret de 20 -30
minute asa ca am intarziat pentru turul de Colosseum si era sa pierdem grupul.
Dar pana la final... i-am prins imediat dupa ce trecusera de coada la fel de lunga ca la Vatican. Pe noi ne-au preluat cei de la agentie si ne-au bagat repede "pe pile" fara sa mai stam la coada ca sa putem prinde grupul. In turul acesta am avut alte stickere lipite pe piept, alta statie de receptie si alta pereche de casti. Din pacate statia de acum a fost chiar mai proasta ca cea de la Vatican. Noroc ca povestea Colosseum-ului o stiam deja de la Daniele cu care am vizitat Roma pe bicicleta. In afara de istoria constructiei Colosseum-ului, de povesti legate de spectacolele ce aveau loc in arena, am mai povestit si despre tehnica de construire a acestuia.
Ca marea parte a constructiilor romane si Colosseum este realizat din caramida, aspectul impunator de marmura alba fiind dat prin placarea ulterioara constructiei cu placi de marmura sau granit... sau ce le mai placea romanilor. Tot in aceasta vizita in Colosseum ghidul ne-a povestit si despre povestea pictata deasupra intrarii gladiatorilor in arena, parca pusa acolo special sa le aminteasca ca ei lupta pentru asi recapata libertatea... povestea care abia se mai desluseste scrijelita in arcada intrarii se pare ca este despre cucerirea Ierusalimului de catre romani. O varsare de sange in numele... avutiilor. Ucideri inutile ce creeaza conflicte ce se propaga peste secole si milenii.
Dar pana la final... i-am prins imediat dupa ce trecusera de coada la fel de lunga ca la Vatican. Pe noi ne-au preluat cei de la agentie si ne-au bagat repede "pe pile" fara sa mai stam la coada ca sa putem prinde grupul. In turul acesta am avut alte stickere lipite pe piept, alta statie de receptie si alta pereche de casti. Din pacate statia de acum a fost chiar mai proasta ca cea de la Vatican. Noroc ca povestea Colosseum-ului o stiam deja de la Daniele cu care am vizitat Roma pe bicicleta. In afara de istoria constructiei Colosseum-ului, de povesti legate de spectacolele ce aveau loc in arena, am mai povestit si despre tehnica de construire a acestuia.
Ca marea parte a constructiilor romane si Colosseum este realizat din caramida, aspectul impunator de marmura alba fiind dat prin placarea ulterioara constructiei cu placi de marmura sau granit... sau ce le mai placea romanilor. Tot in aceasta vizita in Colosseum ghidul ne-a povestit si despre povestea pictata deasupra intrarii gladiatorilor in arena, parca pusa acolo special sa le aminteasca ca ei lupta pentru asi recapata libertatea... povestea care abia se mai desluseste scrijelita in arcada intrarii se pare ca este despre cucerirea Ierusalimului de catre romani. O varsare de sange in numele... avutiilor. Ucideri inutile ce creeaza conflicte ce se propaga peste secole si milenii.
Dupa ce ne-am pierut de grup pe
la singurul etaj vizitat din Colosseum... alta dezamagire a turului ghidat (dar
pentru asta eram oarecum pregatita fiindca era descris in prezentarea turului),
am parasit Colosseum pe langa Arcul Lui Constantin si cativa vanzatori
ambulanti vanati de politia pe biciclete (!!!) si ne-am indreptat catre Foro
Romano.
Intrarea in Foro Romano... mai
ceva decat la Vatican. Am trecut intai printr-o poarta care ne sorta pe grupuri
si "independenti" apoi prin detectoare de metal ca la aeroport. Spre
deosebire de Vatican angajatii de aici mi s-au parut prost crescuti... tipau la
turisti, asta in conditiile in care intrarea nu e gratis, si chiar bruscau.
Daca aveai o nelamurire despre cum se procedeaza, degeaba intrebai ca te tratau
cu un sictir fantastic... mi-a lasat un gust amar acel punct de trecere catre
Foro Romano.
Am scapat cu viata din poarta
suspinelor si am reusit sa intram. Prima oprire a fost langa Arcul lui Titus, la
o fantana/ tasnitoare cu apa potabila de unde ne-am refacut rezerva de
apa. Dupa Arcul lui Titus am trecut
lasand pe dreapta Antiquarium Forense, Basilica di Massenzio si Tempio di
Antonio si Faustina. Pe stanga Casa delle Vestali si Regia.
Casa delle Vestali din descrierea facuta de ghid pare a fi fost predecesoarea manastirilor de maici. Era un templu cu incaperi anexe de tip camere si bucatarii sau camere de zi in care locuiau un grup de fecioare alese pe spranceana. Rolul lor in societate... se pare ca destul de important ca preotese. Era o mare cinste sa fii aleasa in randul vestalelor si o mare dezonoare sa pierzi acest statut.
Casa delle Vestali din descrierea facuta de ghid pare a fi fost predecesoarea manastirilor de maici. Era un templu cu incaperi anexe de tip camere si bucatarii sau camere de zi in care locuiau un grup de fecioare alese pe spranceana. Rolul lor in societate... se pare ca destul de important ca preotese. Era o mare cinste sa fii aleasa in randul vestalelor si o mare dezonoare sa pierzi acest statut.
Ne-am oprit intre templul lui
Cezar distrus pana la ultima piatra de supusii acestuia... era iubit tare Cezar
asta, si Collona di Foca.
De aici am parasit Foro Romano prin dreapta urcand treptele spre Via dei Fori Imperiali pe care am parcurs-o paralel cu vestigiile Foro Romano ce se etalau in stanga noastra pana in Campidoglio. Iar, povesti cunoscute despre statuile de pe frontispiciul Roma Capitale, reciclate de pe undeva din Roma antica, despre statuia ecvestra din centrul pietei ce initial s-a crezut a fi statuia Sfantului Petru pentru ca apoi cu dezamagire profunda sa fie recunoscuta ca fiind statuia unui imparat roman. Terminam turul de dupa amiaza in fata statuii lui Marc Aureliu (in centrul Campidoglio) unde predam statiile si bineinteles... bacsisul... aceeasi suma ca la primul tur... si cam ca la fiecare tur.
De aici am parasit Foro Romano prin dreapta urcand treptele spre Via dei Fori Imperiali pe care am parcurs-o paralel cu vestigiile Foro Romano ce se etalau in stanga noastra pana in Campidoglio. Iar, povesti cunoscute despre statuile de pe frontispiciul Roma Capitale, reciclate de pe undeva din Roma antica, despre statuia ecvestra din centrul pietei ce initial s-a crezut a fi statuia Sfantului Petru pentru ca apoi cu dezamagire profunda sa fie recunoscuta ca fiind statuia unui imparat roman. Terminam turul de dupa amiaza in fata statuii lui Marc Aureliu (in centrul Campidoglio) unde predam statiile si bineinteles... bacsisul... aceeasi suma ca la primul tur... si cam ca la fiecare tur.
De aici am ales sa mai umblam un
pic pe stradelele ce se desprindeau din piata si apoi sa ne indreptam catre
Vittorio Emanuelle II pentru a vizita Roma si de la inaltimea acoperisului
monumentului. Acolo am ajuns cu liftul. Liftul se ia din spatele monumentului
Vittoriano, loc unde ajungi dupa ce urci scarile monumentului pana la primul
etaj si ocolesti cladirea prin dreapta. Liftul e chiar in spate de tot, in
exteriorul cladirii. Noi ne-am luat teapa si crezand ca liftul e in interior am
patruns pe prima usa gasita deschisa. Am nimerit in muzeu. Nu a fost asa o
durere mare, dar... nu era ce cautam noi. In plus, aia era iesirea
muzeului, nu intrarea... Am admirat o bucatica de muzeu, daca tot am intrat in
el, apoi am fugit repede la lift.
Biletul pana sus e 7 euro pentru adulti. Copii au o reducere...dar nu
mai stiu cat.
De sus se vede toata Roma antica,
Roma istorica... recunosti fiecare edificiu vizitat de la nivelul solului si
parca ai un fior de emotie cand il vezi mic, jos, stralucind in soarele atotputernic.
Sa vedem Roma de sus a fost ca un
rezumat a 3 zile de povesti telurice.
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu